ایجاد تنوع درروش های آموزشی
تشویق و تقویت صحیح فراگیرا
تفهیم و شفافسازی استانداردهای عملکرد و انتظارات( احدیان[۱۱۶]،۲۰۱۰)
نظریههای اساسی یادگیری
شرطیسازی سنتی
شرطیسازی عامل
نظریهی شناختی یادگیری( موسوی، ص۳۷)
انگیزه معنوی کار
اگر چهکار جوهر وجودی آدمی است. اما این جوهر بهصورت بالقوه در انسان وجود دارد و برای به فعلیت رساندن آن عوامل متعددی باید به کار گرفته شود. تجربه نشان داده است، کسانی میتوانند در کار خود موفق شوند که انگیزه قوی در کار داشته باشند. ازجمله عوامل موفقیت در کار، انگیزه و نیت الهی است. به هر میزان که این انگیزه کاری قویتر باشد آثاری که کار در بعد تکامل فردی و اجتماعی انسان میگذارد وسیع و عمیقتر است. عوامل ایجاد انگیزه در کار: ۱- موردعلاقه بودن نوع کار برای فرد؛ ۲- ایجاد علاقه به کار ۳- کار را از خود دانستن ۴- کار را برای خدا انجام دادن ۵- نتیجه کار را به خدا واگذار نمودن ۶- انتظارات خود را از کار و صاحبکار متعادل نمودن ۷- متعادل نمودن ایده آل گرایی ۸- کار را به بهترین نحو انجام دادن ۹- فراگیری مهارتهای همکاری با دیگران ۱۰- رعایت اصول اخلاقی در کار(مرتضائی، ۱۳۹۱). شافیلی[۱۱۷] و همکاران در تعریف خود تأکید داشتهاند که انگیزه و دلبستگی در کار یک احساس زودگذر نیست و آن را اینگونه تعریف کردهاند:« انگیزه در کار بیشتر یک حالت احساسی- شناختی[۱۱۸] فراگیر [۱۱۹]و پایا[۱۲۰] است که بر یک شی، رویداد، فرد یا رفتار مشخصی تمرکز ندارد»(اسچوفیلی،۲۰۰۶،ص۷۰۲) همچنین میسی[۱۲۱] و همکاران انگیزه به کار را اینگونه تعریف کردهاند: « احساس هدفمندی و تمرکز انرژی یک فرد، که برای سایرین در قالب ابتکار فردی، تطابقپذیری، تلاش و اصرار به دستیابی به اهداف سازمانی کاملا مشهود است»(مسی،۲۰۰۹)
مؤلفههای انگیزه معنوی در کار
الف)توجه به ارزشمندی کار
از دیگر عواملی که باعث ایجاد انگیزه در کار میشود توجه به ارزشمندی اصل کار است از پیامبر اعظم(ص) سوال شد: محبوبترین مردم پیش خدا چه کسی است؟ پیامبر فرمود« کسی که بیشترین سود و خدمت را به مردم ارائه دهد» و باز آن حضرت فرمود:« ولله لقضاء حاجه المومن خیر من صیام شهر و اعتکافه[۱۲۲]» به خدا قسم، برآوردن حاجت مردم از روزه و اعتکاف یک ماه بهتر است. بنابراین احساس ارزشمندی از کار باعث ایجاد انگیزه در اصل کار میشود( مرتضائی، ۱۳۹۱)
ب)خلوص نیت در کار
تمام فعالیتهای یک مسلمان میتواند نوعی ارتباط با آفریدگار جهان محسوب شود. و علاوه بر ارزش اقتصادی و دنیوی، از پاداشهای معنوی نیز در جهان آخرت برخوردار گردد. کار برای خدا، نقش مهمی در شکل دادن به رفتار اقتصادی انسان دارد. بهعلاوه این انگیزه میتواند قوای جسمی و روحی وی را در فعالیتهای اقتصادی چند برابر نماید؛ به خاطر هدف والای وی، کار او نیز مقدس خواهد شد. رسول اکرم بر این باور بود که:« عبادت خداوند هفتاد جزء است، و بهترین آن ها طلب روزی حلال است»[۱۲۳]. آن حضرت اشتغال به کارهای حلال را مانند سایر عبادات، بر زن و مرد مسلمان ضروری دانسته و میفرماید:« به سراغ درآمد حلال رفتن، بر هر مرد و زن مسلمان لازم است»[۱۲۴]( مرتضائی، ۱۳۹۱)
پیشینه تحقیق
احمدی و همکاران در تحقیقی که بانام ترویج فرهنگ کارآفرینی با رویکرد اسلامی در دانشگاههای استان کردستان بوده است به این نتیجه رسیدند که میزان روحیه کارآفرینی دانشجویان دانشگاههای کردستان بر اساس شاخصها و معیارهای اسلامی در سطح به نسبت مناسبی قرار دارد و آموزشهای ارائهشده مرتبط بافرهنگ کارآفرینی توسط استادان در مراکز رشد این دانشگاهها که برگرفته از مبانی دینی و ارزشی بوده، بر میزان روحیه کارآفرینی آنان تأثیرگذار بوده است. مطالعه حاضر برحسب هدف، کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی و از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفادهشده است. نمونه آماریای تحقیق ۴۳۱ نفر از دانشجویان رشتههای مختلف در دانشگاههای دولتی و غیردولتی استان کردستان بوده است. (محمدی و همکاران)
عسگری وزیری و همکاران در تحقیقی که بانام ارائه الگوی مولفه های فرهنگسازمانی با رویکرد اسلامی و مبتنی بر نهجالبلاغه انجام شد که حاصل آن بهصورت الگوی نهایی فرهنگسازمانی بوده است. روش کار در نهجالبلاغه چنین بود که محقق با جستجوی کلیدواژههایی که معرف فرهنگسازمانی بودند، ابتدا به ۵۰۰ مولفه دستیافت. و در مرحله بعد با روش اجتهادی ه در حوزههای علمیه مرسوم است، به بررسی مواردی از قبیل اشتراک و ترادف، اطلاق و تقید، عام وخاص، شأن صدور جملات و میزان دلالت آن ها پرداخت. روش جمع آوری دادهها به روش پرسشنامه بوده است.
رضایی و سبزیکاران در تحقیقی که بانام فرهنگ اسلامی بر رفتار شهروندی سازمانی انجام گرفت به این نتیجه رسیدند که بین فرهنگ اسلامی و رفتار شهروندی رابطه معناداری وجود دارد. این موضوع به وطر مستقل نیز از طریق بهکارگیری رگرسیون خطی بین متغیرهای مستقل و وابسته موردبررسی و تحلیل قرار گرفته است
الوندی و همکاران در تحقیقی بانام تبیین سبک زندگی سلامتمحور مبتنی بر فرهنگ اسلامی به این نتیجه رسیدندکه ظرفیتسازی در خانواده، توانمندسازی آن و اصلاح الگوی سبک زندگی درروند دستیابی به سرمایه اجتماعی و جامعه سالم با بهرهگیری از آموزههای دینی میتواند راهحل مناسبی برای مشکلات سالم در عصر حاضر محسوب گردد.روش این تحقیق از نوع کیفی با رویکرد گراندد تئوری میباشد. فرایند جمع آوری دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختارمند با مشارکتکنندگان انجام شد. همچنین از منابع موجود مطالعهای موردی، زندگینامهها، خاطرات روزانه و مصاحبه های مطبوعاتی استفاده شد.
مسعودیان در تحقیقی بانام تأثیر آموزهها و فرهنگ اسلامی بر توسعه شاخصهای رفاهی در ایان به این نتیجه رسید که هرکدام از آموزهها و فرهنگ اسلامی بر توسعه و افزایش شاخصهای رفاهی تأثیر مثبت و معنیداری وجود دارد. پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی است و مطالب آن به روش کتابخانهای با بهره گرفتن از منابع تألیفی، کتابها و مقالات تألیفی و ترجمهای، سایتهای اینترنتی و مطالعه و بررسی متون و روایات اسلامی بوده است
نظر پور در تحقیقی با عنوان گستره اثرگذاری فرهنگ اسلامی بر توسعه اقتصادی به این نتیجه رسید که بهرغم وجود عاملها و ابزارهای موردنیاز و مساعد برای توسعه از راه توسل به فرهنگ و تمدن اسلامی، خلأ عدم کامیابی کشورهای اسلامی و ازجمله ایران وجود داشته و تاکنون هیچیک از کشورهای مسلمان نتوانسته است با اتکا به آن رشد و توسعه همهجانبه دست یابد. لازمه دستیابی به توسعه از کانال فرهنگ، پدید ساختن دگرگونی فرهنگی مطابق باارزشهای اسلامی جامعه است.
خلاصه فصل دوم
این فصل با مقدمهای از فرهنگسازمانی شروع گردید و در ادامه بابیان تعاریف، مفاهیم و ابعاد فرهنگسازمانی ادامه پیدا کرد. در بخش دوم این فصل سعی گردید مفاهیم ارزشهای اسلامی بهصورت کلی بیان شود. در بخش سوم به تعاریف، مفاهیم فرهنگ اسلامی پرداخته شد. بخش چهارم با تعاریف عوامل موثر بر تقویت فرهنگ اسلامی به پایان رسید
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه:
این فصل به بحث در مورد ساختار و روش تحقیق اختصاص دارد. در این فصل ابتدا در مورد روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری، فرضیههای تحقیق و ساختار ابزار اندازهگیری بحث خواهد شد و سپس به بررسی روایایی و اعتبار ابزار اندازهگیری پرداخته میشود. روش تجزیهوتحلیل دادهها از دیگر مباحث این فصل خواهد بود
روش تحقیق
تحقیق ازنظر روانشناسی عبارت از کاربرد روشهای علمی در پاسخگویی به یک سوال( دلاور، ۱۳۸۸) انتخاب روش تحقیق بستگی به اهداف، ماهیت و موضوع پژوهش و نیز امکانات اجرایی دارد.
هدف حقیقی، تلاش سیستماتیک و روشمند بهمنظور دست یافتن به پرسش یا راهحلی برای یک مسئله است. بر این اساس میتوان تحقیقات صورت گرفته را از منظر هدف تحقیق، انجام تحقیق طبقهبندی نمود.
تحقیق حاضر ازلحاظ نوع کاربردی است( به اینکه، باهدف برخورداری از نتایج یافتهها برای حل مسائل موجود در سازمان پرداخته است) دلیل و ازلحاظ روش توصیفی از نوع پیمایشی است ( چون به بیان واقعی موضوع تحقیق و تشریح موضوع، از طریق جمع آوری اطلاعات و اینکه در حال حاضر وضعیت چگونه است پرداخته است) و بهصورت میدانی است( چون با بهره گرفتن از پرسشنامه به بررسی نظرات افراد موردنظر پرداخته است) و مقطعی است( به این دلیل که اطلاعات مربوط به آنیک بارو در فاصله زمانی کمتر از یک ماه جمع آوریشدهاند) میباشد
قلمرو تحقیق
قلمرو موضوعی: قلمرو موضوعی این تحقیق شامل مباحث مربوط به فرهنگسازمانی، ارزشهای اسلامی میباشد.
قلمرو مکانی: قلمرو مکانی این تحقیق دانشگاه سیستان و بلوچستان می باشد.
قلمرو زمانی: دوره زمانی جمع آوری دادههای تحقیق، در فروردینماه۱۳۹۴ می باشد. همچنین دوره زمانی انجام کل پایاننامه از آبان ۱۳۹۳ تا خرداد ۱۳۹۴ می باشد.
جامعه آماری
تعریف جامعه آماری باید جامعومانع باشد. یعنی این تعریف باید چنان بیان شود که ازنقطهنظر زمانی و مکانی واحدهای موردمطالعه را در برگیرد و از شمول واحدهایی که نباید به مطالعه آن ها پرداخته شود جلوگیری به عمل آید( خدادادی،۱۳۹۰)
در این تحقیق کل کارمندان دانشگاه سیستان و بلوچستان بهعنوان جامعه آماری انتخاب گردیده است که در آن ۷۰۰ نفر کارمندان رسمی و قراردادی متشکل از مدیران، کارشناسان و کارمندان با سطح تحصیلی دیپلم، فوقدیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به کار هستند
نمونه و روش نمونهگیری
روش نمونهگیری در تحقیق حاضر، تصادفی ساده میباشد. با بهره گرفتن از معرفینامه جهت همکاری از دانشگاه سیستان و بلوچستان خواسته شد تا تعداد اعضای جامعه آماری موردنظر و فهرست اسامی آن ها را در اختیار محقق قرار دهند. با داشتن فهرست آن ها، افراد بهصورت کاملاً تصادفی انتخاب شدند.
دسترسی به منابع مقالات : شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تقویت فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش …